Nieuwsbrief of niet?


Nieuwsbrief of niet?

Ben jij al met e- mail marketing bezig of zie je het nut er niet van in?

Ik hoor heel vaak van ondernemers dat ze toch al op social media zitten, dus waarom moet ik dan ook nog nieuwsbrieven sturen?

Natuurlijk is het goed om op de social te zitten (mits je een duidelijk idee hebt van wat je nu wil verkopen en op wie je je pijlen richt) En natuurlijk kun je daar ook klanten vandaan halen en een bestand op bouwen. Maar de socials zijn ook instabiel. 

Het algoritme laat alleen zien wat relevant is voor jou. Dus je kan er niet zomaar vanuit gaan dat jouw posts ook daadwerkelijk allemaal zichtbaar worden bij je volgers. Ook wijzigt het ritme nog wel eens. Dus net als je er weer lekker in zit en iedereen weer ziet wat jij te melden hebt, dan kun je weer overnieuw beginnen als het algoritme wijzigt.

Het is daarom fijn om e mailadressen te verzamelen omdat je dan alleen met de inschrijver en jezelf te maken hebt. Alles wat je stuurt komt direct in de inbox terecht en er zijn geen trucjes dat jouw bericht als niet relevant gezien wordt.

Jij moet er dus voor zorgen dat de content die je stuurt waardevol is en de subject line zo goed is dat je er op wil klikken en het bericht dus wil lezen in plaats van je af te melden. 

E- mail ouderwets? Ik vind van niet. Juist omdat je rechtstreeks aan je klanten verstuurt kan de interactie hoog zijn en voelt het meer privé. 

Vraag in je mail of klanten willen antwoorden op vragen. 

Heb jij dit ook wel eens ervaren en hoe heb je het opgelost bv? Of welke producten vind je goed of mis je in het assortiment? 

Je krijgt dan makkelijker contact. Social media is leuk maar zichtbaar voor iedereen. Niet Iedereen vind dat fijn . Maak in je mails duidelijk dat je alle reacties persoonlijk beantwoord en daag klanten uit tot het delen van ervaringen met je.

Nieuwsbrief tips:

  • Zorgt dat je nieuwsbrief geschikt is voor mobiel
  • Zorg voor herkenbaarheid
  • Wat is het doel van de nieuwsbrief, wil je informeren, verkopen, inspireren, activeren?
  • Wat wil je doelgroep lezen? stem af
  • Verleid de ontvangers om te gaan lezen
  • Bepaal welke zendfrequentie je nieuwsbrief heeft 1x in de maand?
  • Stimuleer delen van de nieuwsbrief
  • Gebruik korte zinnen

Hoe kom je aan e-mail adressen tips:

  • Zorg dat je inschrijfknop duidelijk aanwezig is.
  • Plaats de link naar de inschrijving in je e-mail handtekening
  • Zoek aandacht via de socials
  • Zorg dat je offline niet vergeet dus directe actie als je klanten spreekt.
  • Beloon mensen die zich inschrijven, korting, cadeautje
  • Laat klanten de meerwaarden zien van je nieuwsbrief. Wat missen ze?
  • Zorg dat je de inschrijving laat terug komen ook bij offertes, verkoop van producten, bevestigingsmails.

Ga jij een nieuwsbrief maken?