Titels schrijven voor je website en social media


Titels Schrijven voor je website en social media

 

Sta jij weleens stil voordat je je pen op papier zet bij de vraag.

Wie is mijn lezer? En hoe gedraagt die lezer zich bij de verschillende items waarin ik tekst deel?

 

Het zal geen verrassing zijn als ik zeg dat weblezers en social media lezers haast hebben. De hamvraag is dus pakt je tekst de lezer binnen twee tellen of klikt hij weg voordat de eerste zin gelezen is.

Heel eerlijk eigenlijk zijn we gewoon een stelletje onopgevoede kinderen als lezers. We laten de schrijvers niet uitpraten, haken halverwege de eerste zin al af, hebben onze aandacht er niet bij of op hele andere zaken. Of erger nog, we hebben al gereageerd terwijl we niet verder gekomen zijn dan de eerste twee zinnen. 

 

De kunst van het schrijven is dus letterlijk de aandacht trekken en vasthouden.

 

De onderstaande punten kunnen je helpen om goede titels of teksten te schrijven en ervoor zorgen dat je lezer meteen een product of dienst bij je koopt of bestelt. Schrijf je een blog of een social media bericht dan wil je dat er op gereageerd wordt. Kortom je wil actie.

 

Maar wat is nu de weg naar die actie die jouw teksten verdienen?

En hoe speel je daar op in?.

 

Zoals je begrijpt is aandacht trekken voor je tekst de eerste fase.

Loopt je tekst bij deze fase al scheef , dan kun je de rest wel vergeten. In de online wereld met al die prikkels om ons heen is dat dus niet eenvoudig om die aandacht te krijgen.

Alle creativiteit moet dus open gezet worden. Maar sta ook even stil bij je doelgroep. Voor wie schrijf je? Mensen die informatie zoeken, zullen bijvoorbeeld meer geduld hebben dan mensen die contact zoeken. Ook op je website heb je 2 seconden om klanten te overtuigen van het feit dat ze goed zitten en dat jij biedt wat ze zoeken.

 

Aandacht krijg je door een goede titel, kop of afbeelding of misschien wel een lekker pakkende one-liner. 

Wat denk je? Heb je de aandacht van je lezer? 

Bedenk meteen dat je de lezer ook weer kan verliezen. Je hebt dus geen tijd om het rustig op te bouwen. Je moet meteen in actie komen. Waar gaat het over? Wat is de kern van de zaak?

Een belofte kan daarbij helpen. Denk dan aan een voordeeltje maar ook de belofte aan de lezer dat hij verderop in je tekst iets tegenkomt wat hij niet mag missen.

 

En heeft de lezer de moeite genomen om niet af te haken?

Dan komt nu het moment waarop je hem om je vinger kan winden. Zorg ervoor dat hij zich herkent in wat jij te melden hebt. Dat kan dus ook negatief zijn in bijvoorbeeld een discussie waarin de lezer zich bv wil mengen. Of misschien wel aan een product dat hun leven verbeterd.

En dan?

Harde actie. En dat is vaak waar het verkeerd gaat. Niets is zo frustrerend als dat je iets leest en je nergens kunt reageren, kopen of dat je moet zoeken naar de overige info.

 

Blogs waarbij je niet kunt reageren, websites zonder telefoonnummers, of e-mailadressen, reacties die niet geplaatst kunnen worden of call to actions die niet aan een bericht gekoppeld zijn. Prijzen die ontbreken, linkjes die niet werken. En dan gebeurt het. De klant is het hele verhaal wat je net verteld hebt en waar hij zo enthousiast aan begonnen was op dat moment al vergeten. En jij bent een lezer of koper kwijt.

 

Tips

  • De eerste vraag die de lezer stelt is: wat levert de geboden informatie mij op?

Geef de lezer dus een opvallende reden waarom hij juist jouw tekst moet lezen. Gebruik titels die beginnen met ‘hoe’, ‘wat’ of ‘waarom’ en kopteksten die de vorm van een vraagstelling aannemen. De vraagvorm speelt actief in op de nieuwsgierigheid van lezers. En omdat mensen graag goede antwoorden krijgen op concrete vragen binnen hun interessegebied, is de kans groot dat een vragende titel of kop de juiste prikkel is om verder te lezen. Ook Stellende titels doen het goed.

    • Gebruik titels en kopteksten die inhaken op trends en het laatste nieuws. Verwerk interessant nieuws over jouw dienst, product of branche dus in de headlinestructuur. Ook getallen trekken de aandacht
  • Wees concreet en niet langdradig (3-9 woorden) denk na over wat je wil vertellen en voor wie.
  • Wees creatief, roep urgentie op of creëer controverse. Trek de aandacht
  • Experimenteer en probeer. ook hierin moet je doen en niet opgeven.

 

En de allerlaatste tip die ik je wil geven als je hier mee wil gaan oefenen en experimenteren. Koop een paar roddelbladen. Want dat zijn natuurlijk de koningen die de gevoelige snaar raken.

Leuk om gewoon eens te kijken hoe zo ń titel of pakkende tekst nu is opgebouwd.

En stiekem heerlijk vakantie leesvoer.