Creatieve beurs, evenement of markt


Creatieve beurs, evenement of markt?

De markten, beurzen en evenementen zijn niet meer weg te denken uit de creatieve wereld. Vaak voelen creatieve ondernemers zich vereerd als ze gevraagd worden door de grote spelers om deel te nemen. Want hoe tof is het om te laten weten dat jouw bedrijf zo groot is dat je op een beurs kan staan? Of dat je goed genoeg bent om je workshop aan te bieden op een evenement of markt.

Voor het gemak vergeten we dan even dat je, je daar in moet kopen en dat dit dus niet gratis is. 

We komen dan meteen bij het puntje geld en investeren (later daar meer over). Daaraan vooraf gaat natuurlijk de keus waar ga je staan en wat doe je wel qua event of wat doe je juist niet?

Welke beurs kies je?

Voorop staat dat je altijd zelf moet bedenken wat je doel is is om deel te nemen?

Wil je bekendheid generen voor je merk? Wil je keiharde sales? Of vind je het een eer dat ze je vragen? Om dit te bepalen kan je rekening houden met de volgende zaken:

  • Ga eens kijken op het evenement waar je wilt gaan staan. 
  • Past dit bij jou en bij jouw doelgroep? 
  • Is dit iets waar je je bedrijf mee wil associëren? 
  • Kun je hier 100% voor gaan. 
  • Is dit ¨the place to be¨ zeg maar. 
  • Ga je alleen om verkoop te draaien of wil je er meer uithalen en wat is dat dan?
  • Ben je de enige ondernemer met dat aanbod of staan de concurrenten er ook en waar staan ze dan, wat gaan ze doen?

Zorg dat je vooraf duidelijkheid creëert voor jezelf. Het moet een doel dienen, zeg maar, ander heb je een gemiste kans.

Investeren in een beurs.

Het is niet zomaar iets deelnemen aan een beurs of event. Vaak worden er bizarre prijzen gerekend voor m². Schitterende paviljoens worden er aangeboden en zelfs voor alleen een markt tafel of een bierbank moet je diep in de buidel tasten. 

Het is dus goed om omgekeerd te denken. Ga niet uit van de prijs die ze vragen maar voor wat jij ervoor over hebt? 

Wat heb jij nodig om uit de kosten te komen? Hoeveel workshops moet je daarvoor geven, hoeveel verkoop moet je draaien? En bepaal dan pas of je meedoet. Is het, het waard?

 

Denk ook aan randzaken want je auto moet ook ergens staan (bij de Rai en Jaarbeurs kost dit je zo €25,00 p. dag) en er moet gegeten worden misschien krijg je wel extra hulp van iemand? Denk aan extra kosten voor aankleding, drukwerk, inkoop. En vergeet je tijdsinvestering niet. Uren zijn ook geld.

Wat betreft deze tijd na Corona denk ik dat de grote partijen al blij zijn dat jullie überhaupt je bed uitkomen voor een beurs en deelnemen. Maar dat is een ander verhaal. 

Laat je vooral niet afschrikken door de bedragen die er genoemd worden maar ga in onderhandeling met de partijen. Sommige zaken kunnen gewoon niet uit en moet je dus ook niet willen (of je moet het als een investering zien voor bv klantcontact)

Kun je niets van de prijs krijgen bekijk dan of je kan onderhandelen over bv achterwandjes, tafels, stoelen, aankleding of geef bv een dienst weg aan bezoekers in samenwerking met de organisatie, of laat extra promotie maken. Wees creatief en een beetje brutaal. Vaak zijn de sales afdelingen dit niet gewend omdat alles gestandaardiseerd is maar met de juiste flair kom je vast een heel eind.

Ja ik ga deelnemen

Heb je besloten dat je het gaat doen dan weet je wat je moet gaan verdienen om uit de kosten te komen en je deelname bedrag terug te verdienen.

Hou in je achterhoofd dat elke beurs dag anders is dus zet niet te hoog in op je gewenste verkoop en wees niet te positief. Beter achteraf een juichmoment dan dat er geld bij moet. 

Hoe ga je nu bepalen wat je gaat doen en wat je meeneemt?

De praktische zaken waar je aan moet denken heb ik op een rijtje gezet met een checklist die je gratis kunt opvragen via info@mashtag.nl

Maar er blijft nog genoeg over om extra aandacht aan te besteden. Ik had het al over een plan van wat je gaat doen?.

Wat ga je verkopen en hoe?. 

  • Aankleding, standbouw, contact beurs partij
  • Uitstraling en marketing, pr en social media, acties op de beurs, hoe trek je klanten
  • Inkoop, artikelen, leveranciers, aftersales

Ik realiseer me dat deze blog meer vragen dan antwoorden geeft. Om hieraan tegemoet te komen organiseer ik op maandag 7 maart om 20.00 uur een webinar waarin ik op door jullie van tevoren gestelde vragen antwoord zal geven.

Om je in te schrijven voor het webinar stuur je, jouw vraag of thema waarover je het wil hebben samen met het verzoek om je in te schrijven naar info@mashtag.nl o.v.v. webinar 7 maart. Je deelname is alleen definitief als je een vraag of thema per mail hebt gestuurd. Uiterlijk 3 dagen voor de datum ontvang je de link naar de online omgeving. 

Naast de gratis webinar biedt ik ook drie individuele bijeenkomsten aan waarin we vanuit jouw situatie, jouw vragen en jouw bedrijf in zullen gaan op de thema´s:

  • Omgaan met een beursorganisatie / evenementenbureau.
  • Inkoop, leveranciers en prijsstrategie.
  • Marketing, social media en aftersales.

Dit kun je doen na het volgen van het webinar maar je bent van harte welkom om je nu vast in te schrijven. Kosten €120,00 ex btw 3x een uur inclusief het schrijven van een beursondernemersplan met telefonische nazorg.