Help! Mijn beursdeelname was een flop...
Help! Mijn beursdeelname was een flop… Wat nu?
Je keek er al weken naar uit. Je werkte keihard aan je producten, je stand zag er top uit, en je had alles tot in de puntjes voorbereid. Maar dan is het zover, en… de verkoop blijft uit. Weinig aanloop. Nauwelijks interesse. Je keert huiswaarts met volle kratten en een knoop in je maag.
Wat ging er mis? Was het de moeite wel waard? Heb je gefaald?
Nee.
Je hebt geleerd. En dat is goud waard.
Maar hoe ga je om met zo’n tegenvaller? En moet je het de volgende keer wel weer doen? En doe je het dan op dezelfde manier, of moet je juist iets nieuws verzinnen?
Allereerst is het verstandig om gewoon even die teleurstelling te laten zijn. Het is balen, en je mag best even mokken, chagrijnig zijn en jezelf afvragen waarom je hier ooit aan begonnen bent. Maar blijf er niet in hangen. Je bent tenslotte ondernemer, dus: doorpakken en kijken naar “Wat kan ik hiervan leren?” en niet naar “Wat heb ik fout gedaan?”
Evalueer eerlijk: wat werkte wel, wat niet?
Stel jezelf deze vragen:
- Was dit de juiste doelgroep voor mijn product?
- Viel mijn stand op tussen de rest?
- Was ik actief of wachtte ik tot mensen iets vroegen?
- Was mijn aanbod duidelijk en overzichtelijk?
- Had ik een introductie-aanbod, bundelprijs of iets dat mensen over de streep trok?
- Heb ik contactgegevens verzameld, of alleen op verkoop gehoopt?
- Was het doel van mijn deelname duidelijk?
Kijk kritisch naar wat je er wél uitgehaald hebt
Ook al heb je weinig verkocht, een beurs kan je ook op andere vlakken iets opleveren. Misschien heb je:
- Nieuwe volgers gekregen op Instagram
- Feedback ontvangen op je aanbod of prijzen
- Een leuke connectie gemaakt met een andere standhouder
- Geleerd hoe je wél of juist níet een gesprek start met een klant
- Foto’s gemaakt die je kunt gebruiken voor je content
Zelfs al heb je niets verkocht, een beurs kan waardevol zijn voor je zichtbaarheid, netwerk en ervaring.
Wil je de volgende keer weer deelnemen? Onderhandel (ja, echt!) over je deelname
Weet je zeker dat je het nog een keer wilt proberen? En heb je duidelijk wat je moet omzetten om uit de kosten te komen? Onderhandel dan over de prijs van deelname. Het moet namelijk voor jouw bedrijf haalbaar zijn om deel te nemen. Maak dus duidelijk voor jezelf wat het doel van je deelname is. Is het specifiek verkopen? Durf dan te vragen om korting.
Durf het te vragen. Ondernemen is ook: ruimte innemen.
- Vraag om een korting of gereduceerd tarief
- Kijk of je gratis promo op hun socials kunt krijgen
- Onderhandel over een betere plek op de beursvloer of over meubilair
Nadenkers voor een volgende keer:
- Doe vooronderzoek: wie komen er, wat voor stands zijn er nog meer?
- Waar sta je op de beurs, en is dit handig?
- Zijn er meer mensen met hetzelfde aanbod?
- Test je producten vooraf online of via je volgers: is dit iets dat werkt op een beurs?
- Zorg voor iets interactiefs of opvallends aan je tafel, bedenk iets origineels
- Bied iets aan dat laagdrempelig is (denk aan een kleine aankoop of weggevertjes die je vooraf al communiceert aan je volgers)
- Maak een aanbod speciaal voor beursbezoekers
Geef niet op
Iedere succesvolle creatieve ondernemer heeft een ‘mislukt’ beursverhaal.
Maar de kunst zit hem in doorgaan, leren, aanpassen en terugkomen.
