Hoe vind je deelnemers voor je workshops?


Hoe vind je deelnemers voor je workshops?

Het blijft lastig om hier eenduidig op te antwoorden want net als iedereen heb ik tijdens mijn workshop studio tijd ook gemerkt dat er geen toverformule bestaat om elke keer weer die tafel vol te krijgen.

Wat ik wel uit ervaring weet is dat deze dingen er voor kunnen zorgen dat je wel deelnemers krijgt.

  • Begin met een pilot workshop.

Iets tofs bedacht? Nodig mensen uit voor een lagere prijs en test de workshop. Vraag of ze in ruil voor die lage prijs een review willen schrijven en/of feedback willen geven. Doe dit niet gratis. Jouw tijd, kunde en kennis is geld waard.

  • Datum & tijdstip

1 van de belangrijkste dingen om rekening mee te houden is de tijd en datum van de workshop. Met al die feestdagen en schoolvakanties is planning belangrijk. Bedenk kritisch wanneer je de workshop geeft en verplaats je in de doelgroep. Na Pinksteren of een lang weekend hebben veel mensen gezinsuitjes in de agenda en in de schoolvakanties zijn veel mensen daadwerkelijk op vakantie. Het ideale moment hangt af van de doelgroep. Wat doet jouw doelgroep op een bepaald moment. In het begin van de workshop studio heb ik veel onderzoek gedaan naar mijn doelgroep en stelde ik letterlijk iedereen de vraag wat het ideale moment was om een workshop te volgen. Probeer verschillende tijdstippen en data uit en hou bij wat er wel en niet geboekt wordt.

  • Promotie

Begin op tijd!!!! Ga er altijd van uit dat deelnemers een drukke planning hebben en ver vooruit dingen regelen. Daarnaast moeten deelnemers dingen diverse keren voorbij zien komen voordat ze besluiten of ze het wel of niet gaan doen. Ook qua prijs is het verstandig om op tijd te beginnen. Is de workshop duur dan zullen deelnemers dit diverse keren moeten zien qua prijs voordat ze een beslissing maken of ze het bedrag er voor over hebben..

  • Workshop op de website

Zorg dat je workshop te vinden is op Google en maak een goede sales pagina. Is de website goed te lezen? Is de info duidelijk?. Is de website ook goed te bekijken op een telefoon? Kun je makkelijk inschrijven? Vertel duidelijk voor wie de workshop is, wanneer en waar. Wat de kosten zijn en wat er inbegrepen is. Ook niet onbelangrijk is vermelden wie de workshop geeft. Wie is de expert.

  • Alle workshops zelf geven?

Wie is de expert die de workshop geeft. Ben jij dat? Wat maakt jou de expert en wat heb je te bieden. Wees daar duidelijk in. Geef je al langer workshops? denk dan eens na over je eigen rol. Te vaak zie ik nog dat iedereen maar alles aanbiedt en zich daar dus ook expert in waant. Ook voor klanten is het ongeloofwaardig als je altijd maar dezelfde workshop docent voor je neus hebt.

  • Geef de workshop niet te vaak

Elke workshop heeft aandacht nodig dus wees uniek. Ook in de planning kun je vaak beter 1x een grote groep hebben dan 5x een klein groepje. Focus je op 1 workshop tegelijk.

  • Maak je prijs hoog genoeg.

Reken uit en door wat je qua kosten hebt en vergeet je tijdsinvestering en uren niet. Hou rekening met kortingsacties. De prijs van de workshop zegt iets over de waarde van de workshop. Wat krijg je voor een bepaald bedrag. Hou ook rekening met prijsbeleving. Je kan een workshop heel goedkoop aanbieden maar wat krijg je dan voor dat geld. Is het de tijdsinvestering van de klant waard om dan te komen. Ook wil je jezelf niet uit de markt prijzen doe dus onderzoek. Wat doet de concurrentie en ga daar als het goed voelt net iets boven zitten.

  • Korting

Werk eens met een korting op het workshop bedrag. Early bird korting of korting met de feestdagen. Of misschien doe je wel iets speciaals voor je vaste klanten.

  • Extra ‘s

Biedt meer dan alleen een workshop aan. Denk aan goodies, extra materiaal. Uitbreiding, extra ’s , dit kun je ook weer in je promotie aanstippen 

  • Geld betalen voor adverteren

Wees voorzichtig met adverteren op de socials. Advertenties hebben mij nog nooit workshop klanten opgeleverd. Dit kost geld.

  • Fysieke marketing

De socials zijn niet je enige marketingactiviteit. Richt je ook op klanten met fysieke posters en flyers. Onderzoek regelmatig hoe klanten je gevonden hebben.

  • Review

Een van de zaken die nog wel eens vergeten wordt is de nazorg voor klanten. Laat klanten weten hoe fijn je het vond dat ze er waren. Vraag om foto ’s van de workshop, stuur foto ’s toe met de vraag om ze te delen. Stuur een evaluatieformulier. Vraag wat ze goed en juist minder vonden. Deel de reviews van klanten.

  • Benadruk schaarste

Nog maar 1 plekje vrij!!! Het treft twijfelaars over de streep. Zorg dat je op de site ziet dat er bv nog maar 2 plekken vrij zijn voor de workshop. Mensen willen niet misgrijpen. Wees duidelijk en concreet.

  •  Deel je kennis

Geef alvast een stukje weg van je kennis. Leg de link tussen jouw kennis en kunde en de betreffende workshop. Wat gaan ze leren van je.

  • Durf te promoten

Breng je workshop onder de aandacht. Ga er vanuit dat het tijd nodig heeft en dat mensen het veel voorbij moeten zien komen. Deel fotos van vorige workshops, maak een poll, laat de locatie zien. Vertel hoeveel plekken er nog zijn.

  • Fans

Zorg dat deelnemers je grootste fan worden. Zorg dat ze delen, taggen en hun eigen netwerk aanspreken. Beloon ze met bv korting of materiaal.

  • Biedt een vervolg aan

Gemiste kans als deelnemers niet weten wat je verder nog te bieden hebt. Mail ze, geef een flyer mee of bied een vervolg workshop aan.

Welke dingen werken voor jou? Deel je aanvullingen gerust.