Is Pinterest iets voor jouw creatieve bedrijf?


Is Pinterest iets voor jouw bedrijf?

Wat is Pinterest:

  • Pinterest is een digitaal prikbord en social media kanaal maar ook een zoekmachine!!! Je zoekt letterlijk fotoś van verschillende onderwerpen die je vastpint op je pagina. Om het overzichtelijk te houden kun je verschillende borden aanmaken over verschillende onderwerpen.
  • Waarom wordt het gezien als social media kanaal? Je kunt je prikbord openbaar maken en je kunt andere gebruikers volgen. Hierdoor ontwikkel je een feed waar alle pins terechtkomen van de mensen die je volgt. De pins van anderen kun je weer repinnen op je eigen prikbord.

Zie je de mogelijkheden al voor je creatieve bedrijf?

De vraag naar visuele content stijgt nog steeds waardoor we meer en meer gebruik maken van beeld. Elke pin die je zet kun je koppelen aan een website, winkel, blog of webshop. Iedereen die dus op jouw pins klikt wordt dus meteen naar je shop doorverwezen. 

  • Natuurlijk speelt sfeerbeeld een belangrijke rol dus kun je ook heel makkelijk een beleving rondom jouw merk of product creëren via Pinterest

Je wekt interesse op bij jouw volgers en inspireert hen om te ondernemen met jouw product.

Naast het genereren van verkeer naar de website zijn er nog tal van andere voordelen verbonden aan Pinterest:

  • Doelgroep: je kan jouw doelgroep volgen en kijken welke afbeeldingen zij pinnen. Als bedrijf kan je hier interessante informatie uithalen omtrent productontwikkeling, interesses, hot topics
  • Imago en naamsbekendheid: dankzij Pinterest krijg je de gelegenheid om jouw bedrijf in de spotlight te plaatsen. Ga op zoek naar volgers en mensen die je merk willen uitdragen!
  • Inspiratiebron: zorg voor een creatieve feed door jouw producten origineel voor te stellen of laat zien op welke manier en in welke omgeving jouw producten gebruikt kunnen worden. Een foto van een decoratief item zegt veel meer in een schitterende omgeving dan op een witte achtergrond. Inspireer!
  • Verkoop stimuleren: zoals gezegd kan je elke Pin linken aan jouw website, webshop of blog. Wanneer je producten verkoopt is het bijzonder interessant om de Pin te linken aan de productpagina. 
  • Levensduur van een Pin: op Facebook, Twitter en Instagram verdwijnt je post bijna onmiddellijk naar de achtergrond terwijl de Pins op Pinterest een eigen leven gaan leiden dankzij het pinnen en Repinnen van jouw volgers.

Doelgroep van Pinterest:

80% van de gebruikers is vrouw met een gemiddelde leeftijd van 40 jaar. De actiefste gebruikers zijn jonger dan 40.

Pinterest is geschikt voor bedrijven die meerwaarden bieden/ hebben met toegepast beeld:

  • Mode 
  • interieur
  • Hobby
  • DIY
  • Merk
  • kunst
  • Events

Inzetten voor:

Naamsbekendheid

Leads 

Merk 

Hoe vaker, hoe beter:

  • Het meest ideaal is dagelijks 15 tot 25 pins, zodat je goed vindbaar bent. Maar als dit niet haalbaar is post dan liever iedere dag drie-vijf pins. Dan weet Pinterest dat ze dit van jou kunnen verwachten. Net als met de andere socials. Kies iets dat je vol kunt houden.

10 Tips voor meer volgers

  • Repinnen. …
  • Volg pinners of boards van de doelgroep.
  • Reageer 
  • Zelf pinnen
  • Stimuleer mensen om jouw berichten te pinnen
  • Vraag mensen aan om je te volgen via jouw website.

Maak een zakelijk account aan:

  • Pinterest for Business: je surft naar de website van Pinterest for Business en logt in. Als je hiervoor kiest, zal je persoonlijk account niet gekoppeld worden aan je zakelijk account en zal je dus telkens moeten in- en uitloggen maar werk en privé blijven gescheiden!

TIP: beschik je over meerdere webshops of bedrijven? Je kan tot 4 zakelijke profielen toevoegen aan een persoonlijk Pinterest-account.

Vergeet je zakelijke profiel niet nog te optimaliseren. Hiervoor ga je naar de accountinstellingen. Je start met het toevoegen van een profielfoto en de gebruikersnaam te wijzigen. Voer een gebruikersnaam in die bij de naam van jouw bedrijf past! Vervolgens zal je iets meer over jezelf vertellen, een locatie toevoegen en enkele borden uitlichten.

Je moet er ook voor zorgen dat jouw website geverifieerd is zodat je gebruik kan maken van de zogenaamde Rich Pins (Pins die extra informatie geven over je product, dienst of blog). Je klikt op ‘website claimen’ en kopieert de opgegeven code. Deze code plak je in de Yoast SEO-plug-in.

Zorg ervoor dat de website gebruikers eenvoudig jouw berichten kunnen Pinnen. Ook hiervoor dien je een plug-in toe te voegen, namelijk de ‘Pin it Button’-plug-in. Als je websitebezoeker een afbeelding ziet, beweegt hij met de muis over de afbeelding waarna hij de afbeelding kan Pinnen.

Tips:

  • Het gaat om de info achter de afbeelding
  • Gebruikers zoeken met een intentie
  • Denk na over wat past bij jou, inspirerend, informeren, directe sales of verwijzingen
  • Draagt bij aan imago van je bedrijf
  • Je kunt de doelgroep letterlijk volgen (wat pinnen ze)
  • Levert verkeer op naar je website
  • Pinterest heeft elk jaar een trend overzicht en elke maand een meest gezocht op, rapport waar je de hot topics kunt vinden
  • Gebruik key words om je vindbaarheid te vergroten
  • # zijn klikbaar dus dragen bij aan vindbaarheid
  • Wees consistent en zorg voor herkenning tussen de borden, pins en je website/shop
  • Denk aan kwaliteit ook via mobiel
  • Zorg voor branding en logo
  • Gebruik warme sprekende kleuren
  • Maak korte videos
  • Afbeeldingen zonder gezichten doen het beter