Nee zeggen!


Nee zeggen

Als creatief ondernemer herken je deze vragen vast. En geloof me ik heb er zoveel voorbij horen komen tijdens de opstart en gedurende mijn ondernemers loopbaan.

  • Zullen we samenwerken?
  • Kun jij iets voor me maken?
  • Leuk als je iets in de goodiebag doet.
  • Wil je iets weggeven in ruil voor?
  • Kun je een workshop gratis aanbieden?

NEEEEEEEEE!!!!!!! 

Waarom?

  • Want je beleeft geen plezier aan dit soort aanvragen.
  • Ze leveren geen geld op
  • Omdat je de tijd helemaal niet hebt
  • Omdat het je vaak geen voldoening oplevert
  • Of omdat het niets concreets bijdraagt aan je bedrijf.

En yes I know.  Het is soms ingewikkeld om gewoon nee te zeggen. Want we willen gewoon aardig gevonden worden. Zelfs als het budget niets is maar de exposure is heel groot (nope, lees 1000 volgers) zelfs dan vinden we het lastig om te zeggen. Nee ik doe het niet.

Want stel dat je er niet bij bent. Misschien mis je dan wel iets. Of is dit de kans die je nodig hebt om te groeien? 

Of als ik nee zeg dan lig ik eruit en denken ze nooit meer aan me.

Hoeveel keer heb jij ergens ja op gezegd terwijl je eigenlijk nee voelde of bedoelde?

Denk eens na over wat je met die tijd had kunnen doen?

Nee zeggen wordt echt makkelijker als je het vaker doet. En geloof mij meestal is het  echt niet zo dat je iets geweldigs mist. Of dat mensen je niet meer aardig vinden.

Maar hoe zeg je nu zo netjes mogelijk nee tegen een verzoek zonder daar instant schuldgevoelens van te krijgen?.

  1. Blijf aardig, hoe stom je de vraag ook vind benader alles met een positieve blik. Leuk dat je me vraagt. Reageer dus niet meteen maar denk eerste even na voordat je reageert.
  2. Je hoeft geen excuus te bedenken. Jij geeft antwoord op een vraag.
  3. Blijf concreet. Je bent geen uitleg verschuldigd aan de vrager dus je hoeft niet uit te leggen waarom je nee zegt. Je kunt wel aangeven dat het bv niet je tarief is of dat je planning vol zit. 

Ga altijd uit van je eigen succes en wat jij nodig hebt voor je bedrijf. 

Jij hebt de touwtjes in handen en moet weten wat je met die klanten wil. Welke richting wil je op met je bedrijf? Waar sta je over 5 jaar. En past dat verzoek of die klant of aanvraag daar wel bij?

Dat geldt dus ook voor samenwerkingen. Is dat wel jouw droom of zit je de droom van iemand anders uit te voeren. En echt een van de belangrijkste dingen die ik de afgelopen jaren geleerd heb is vertrouw op je intuïtie en je gevoel. Vaak weet je van te voren al of de aanvraag of het verzoek het wel of niet is. 

Enne voor al die creatieve ondernemers die dingen gratis doen. Dat mag en kan natuurlijk (geen oordeel) en als jij (of je bankrekening) daar gelukkig van wordt geen probleem maar neem jezelf wel serieus. Om je even uit de droom te helpen

Nee, het is niet ok om 7 dagen aan een publieksevent mee te doen en je bedrijfskapitaal weg te geven in ruil voor exposure. Hoe serieus neem je, je bedrijf dan?

En nee het is ook niet ok om geen geld te durven vragen. Je bent ondernemer!!!! 

Natuurlijk zijn de meningen hierover verdeeld maar denk hier eens over na voordat je boordevol enthousiasme ergens inspringt en het resultaat uit blijft.

Zeg jij wel eens nee?

Of blijf je dat moeilijk vinden?