Een review vragen is dat raar?
Een review vragen is dat raar?
“Nou dat vind ik wel raar hoor om na de workshop of na een aankoop te vragen om een review”. “Wat moet ik dan vragen?” Een veelgehoorde opmerking tijdens de coaching als ik creatief ondernemers bewust maak van hoe belangrijk een review kan zijn.
Uit onderzoek blijkt dat bijna (92%) klantgenreviews gebruiken bij het maken van hun keuze. Dat is dus nogal een grote groep klanten die hun aankoop baseert over wat anderen van jouw bedrijf vinden.
Naast het feit dat ze de review gebruiken als aankoop middel kun je het ook inzetten als vraagbaak. Je kan erachter komen wat de wensen en ergernissen zijn van je klanten. Maar ook waar ze blij van worden. En natuurlijk ook hoe jij je webshop of studio verder kan verbeteren.
Hierbij wat tips om toch de stap te zetten en er gewoon luid en duidelijk naar te vragen
- Nodig klanten uit om te reviewen
Je moet er iets voor doen maar dan krijg je ook wat. Nodig klanten uit om een review te schrijven. Stuur een mail als ze bij je geweest zijn of na het doen van een aankoop. Timing is hierbij belangrijk. Verstuur niet meteen het verzoek maar wacht even. Doe je dit automatisch? Of met de hand? Wat past er bij jouw bedrijf?
Geef iets weg in ruil voor de review
Negatieve reacties hoor je natuurlijk veel eerder dan positieve reacties. Als de klant “gewoon” tevreden is dan hoor je minder snel van hem of haar. Het is dan juist misschien wel van belang om iets als tegenprestatie te geven in ruil voor een reactie.
Denk eens aan promotiemateriaal, cadeaubon, korting, tips etc.
- Gebruik een klantenbeoordeling systeem
Gebruik een klantenbeoordeling systeem waarbij klanten je sterren kunnen geven. Trustpilot of via Google. Via deze bronnen kunnen klanten zien met wie ze te maken hebben. Ook natuurlijk handig voor je ranking op Google.
- Laat zelf reviews achter en geef klanten complimenten.
Als je positief bent over je klanten, is de kans groot dat het aanstekelijk werkt. Als je met klanten werkt schrijf een Google recensie op, Linkedin of de website.
“Wie goed doet, goed ontmoet”.
- Vertel klanten waarom het belangrijk is voor je dat ze een review achterlaten.
Vertel ze dat hun recensie niet alleen andere helpt met het maken van een beslissing maar ook jou en henzelf omdat jij je werk dan nog beter kunt doen. Plus met de inkomsten die jij genereert als gevolg van de goede review kun je, je dienst of product blijven verbeteren. Voor jezelf is dit helder maar voor je klanten vaak niet.
Heb jij mij al een review gegeven op Google?
Ik schrijf er graag een terug.