Trends volgen wel of niet?


Moet je nu wel of niet de creatieve trends volgen met je bedrijf?

Een paar jaar geleden was de mannenrok een trend. Veel bekende ontwerpers hadden er wel één in hun collectie. Maar droegen veel mannen deze rok en was het een hit in het straatbeeld? 

Mijn advies is dat je als bedrijf wel op de hoogte moet zijn van de nieuwste ontwikkelingen en trends en dat je daar ook op in kan spelen maar dat je soms ook wel donders goed moet weten wat je doelgroep nu wel of niet wil.

Waarom trends volgen nu zo belangrijk is:

  1. Dit is waar jouw kansen liggen!  Als jij op de hoogte bent van de nieuwste ontwikkelingen en trends, kun jij als eerste een goede oplossing voor iemand bieden. Dit maakt jouw aanbod zeer aantrekkelijk en vernieuwend. Zie het als iets waarvan ze niet wisten dat klanten het nodig hadden tot jij met het aanbod kwam.
  2. Het Inspelen op trends en ontwikkelingen draagt bij aan jouw expertstatus. Jij bent de professional en jij weet wat er hip en happening is in de creatieve wereld. Zodra mensen zien dat jij op een trend of ontwikkeling inspeelt, bijvoorbeeld met een nieuw product of een nieuwe dienst versterkt dit het beeld dat ze hebben over je.
  3. Zorg dat je de concurrentie voorblijft. Het is natuurlijk veel te leuk om als eerste met iets nieuws te komen.

Ik heb mijn hele leven al een radar voor de nieuwe trends. Gaat onbewust maar ik kan heel goed aanvoelen wat er gaat gebeuren op het gebied van fashion, interieur en op creatief gebied. Dat is vaak onhandig omdat ik dan weer iets wil wat nog helemaal niet mainstream genoeg is zodat het normaal in de winkel verkrijgbaar is. Of ik hoor terug van vriendinnen dat ik weer veel te hip aan het doen ben. Krijg ik later toch gelijk wat betreft de wijde broeken trend of de bossen droogbloemen die ik als deco had staan.

Met de studio deed ik daar altijd mijn voordeel mee als het ging om het verzinnen van nieuwe workshops maar ik koppelde dat nooit aan mijn doelgroep.(stom) 

Ik ging gewoon uit van wat ik leuk, hip en happening vond. Zo geschiedde ook de blamage dat ik uit Bali in 2011, 500 van die rieten strandtassen liet komen (een rib uit mijn lijf) omdat ik zeker wist dat dit de zomerhit zou worden. In mijn wereld waren ze hip en trending en ik was er heilig van overtuigd dat de workshop die ik hiermee zou geven binnen no time uitverkocht zou zijn. Dat bleek dus serieus een ander verhaal. 

Niemand zat op die dingen te wachten en ik denk dat ik die zomer huilend in een hoekje gezeten heb. Ik was dus veel te vroeg met die trend en dat maakte dat de doelgroep er nog helemaal niet klaar voor was. Een jaar later was ik ze alsnog kwijt toen er een artikel verscheen van een aantal BNers die op vakantie waren en die die tassen mee hadden naar het strand. Toen wilde iedereen ze ineens hebben. 

Of de keer dat ik helemaal in de ban was van het schilderen in Bob Ross stijl. Nu zie je dat overal en verschijnen er zelfs merchandise van hem. Maar jaren geleden was Bob helemaal niet zo populair en zelfs jaren 80 oubollig. Ik had dus een compleet Bob Ross event opgetuigd incl pruiken, ouderwetse videocamera”s de programmaś een workshop. Ik geloofde helemaal in de nieuwe trend van het schilderen in Bob zijn stijl. Je ziet hem aankomen niemand die het ook maar begreep:)))))

Het zette me wel aan het denken over wanneer is het nu een trend? En wanneer bied je iets nieuws aan of ga je mee met de trends? Hoe reageert de markt daarop en moet je wel de trends volgen?

De doelgroep die ik binnen had zat nl  helemaal niet te wachten op nieuwe interieur items en/of hip en trendy gevoelige producten en/ workshops. Die wilde gewoon wat leuks doen of kopen in de studio. Gewoon iets wat gewoon, gewoon was.

Conclusie is dus eigenlijk Je past alleen die trends toe die bij jou of je merk passen. Een goed product en dienst sluit naadloos aan bij de positionering van je merk of bedrijf. Soms is het daarom zelfs beter om helemaal geen trends te volgen. Omdat het simpelweg niet past. Of je de trend volgt, zet of negeert, het bewaken van je eigen consequente stijl is hierin belangrijk. Het volgen van trends is daarmee nooit een doel op zich.